Markedsdialog baner vej for grøn omstilling af busbranchen
Omstillingen til emissionsfri busdrift er et resultat af reel dialog og reviderede udbudsbetingelser, der minimerer risikoen for operatører. Kan tjene som eksempel for andre udbud, siger Jakob Scharff.
Klima- og energikrisen såvel som krigen i Ukraine har gjort det klart, at behovet for den grønne omstilling af transport og infrastruktur er akut. Både af hensyn til økonomien og klimaet.
Indenfor den kollektive bustrafik er omstillingen allerede godt på vej. Men det har krævet forberedelse og planlægning for leverandørerne, at nå i mål.
Derfor var det også et kærkomment initiativ, da Roskilde Kommune og Movia involverede busoperatørerne i en tidlig markedsdialog forud for udbuddet af elbusser. På den måde, kunne udbudsmaterialet nemlig tilpasses tilbudsgivernes behov for fleksibilitet og risikominimering.
Pionerinitiativ baner vej for elbusser
I 2017 gennemførte Roskilde Kommune, i samarbejde med trafikselskabet Movia, det første større udbud af elbusser til den kollektive trafik. Siden er der sket en stor stigning i antallet af elbusudbud, således at der nærmest ikke laves udbud, der omfatter traditionelle dieselbusser længere.
I forbindelse med udbuddet af elbusser i Roskilde Kommune afholdt kommunen, sammen med Movia, en indledende markedsdialog. Her var operatører, producenter, trafikselskab og andre relevante aktører samlet for at diskutere, hvordan en omstilling til emissionsfri busdrift skulle realiseres.
- Vi havde et ønske om at nå bredt ud til potentielle samarbejdspartnere. Derfor faciliterede vi et stormøde og inviterede alle de busoperatører, som vi overhovedet kunne forestille os, ville have en interesse i at byde ind på projektet, fortæller Morten Heegaard Christensen, specialkonsulent i Roskilde Kommune.
- På stormødet fremlagde vi kommunens ambitioner for omstillingen til elbusdrift og modtog en lang række inputs fra operatørerne, som vi kunne bruge til at tilpasse udbudsmaterialet, uddyber Morten Heegaard Christensen.
Markedsdialogen mundede ud i et særligt tilpasset udbudsmateriale, der blandt indebærer en forlænget udbudsproces samt en længere garanteret kontraktlængde, med en grundkontrakt på 10 år og mulighed for to års forlængelse. Derudover førte den til en øget fleksibilitet i forbindelse med indfasningen af elbusser og en model for kompensation til operatøren, hvis kommunen eller Movia skulle ønske at ændre antallet af driftsbusser indenfor kontraktperioden. Således blev risici flyttet fra operatørerne til trafikselskabet.
”Den kollektive trafik skal jo være emissionsfri allerede i 2030. Derfor er høj fleksibilitet nødvendigt i forbindelse med omstilling til elbusser, hvorfor risikominimering for operatører medvirker til bedre og grønnere udbud,” siger Tim Valbøll, partner i busselskabet Umove.
Inspiration for andre brancher
Siden udbuddet i Roskilde Kommune er det blevet almindelig praksis at bruge et tilpasset udbudsmateriale i forbindelse med udbud af elbusdrift. Jakob Scharff, branchedirektør i Dansk Industri, håber, at casen kan tjene som eksempel for andre brancher:
- Vi skal have sat meget mere fart på den grønne omstilling på andre indkøbsområder og vi gør klogt i at tage ved lære af erfaringerne fra busbranchen. Her tænker jeg ikke mindst på den aktive brug af markedsdialog, og på at fjerne risiko for tilbudsgiverne. På den måde kommer vi mere effektivt gennem en grøn omstilling, siger Jakob Scharff.
Også i Roskilde Kommune, mener man at erfaringerne kan overføres til andre brancher:
- Den tidlige markedsdialog har været en succesoplevelse for alle involverede parter, også for kommunen. Det er bestemt noget, vi vil kunne gentage indenfor andre områder i den grønne omstilling, siger Morten Heegaard Christensen.