Digitalt værktøj og præventiv indsats skaber øget fokus på trivsel blandt medarbejdere og ledere
Enheden for Udsatte og Rusmidler i Guldborgssund Kommune har indgået et offentlig-privat samarbejde om trivsel med virksomheden Howdy. Gennem et digitalt værktøj, psykologisk beredskab og en præventiv indsats passer de på medarbejdernes mentale og fysiske trivsel og forebygger sygdom.
De medarbejdere, der yder omsorg, pleje og støtte hver eneste dag udgør kernen af vores velfærd. Uden dem, ville der ikke være nogen til at støtte de udsatte, pleje vores ældre og passe vores børn. Kommunerne er dog udfordrede af en akut mangel på varme hænder, især indenfor de borgernære områder som sundhed, ældrepleje og pædagogisk arbejde. Samtidigt døjer mange kommunale arbejdspladser med et højt sygefravær. Det skaber en presset hverdag for de tilbageværende medarbejdere, der skal yde menneskelig omsorg for borgere med komplekse behov.
Guldborgsund Kommune er blandt de kommuner, der har et sygefravær over landsgennemsnittet. Nu samarbejder enheden Udsatte og Rusmidler med virksomheden Howdy om at sætte øget fokus på medarbejdernes mentale og fysiske trivsel. I dag får de ansatte tilbud om trivselstjek via en app og ekstern psykologisk rådgivning, hvis de oplever tegn på begyndende mistrivsel. Med en præventiv indsats kan man nemlig forbedre arbejdsmiljøet for medarbejderne og bremse potentielle langtidssygemeldinger inden det er for sent.
Howdy passer på de mennesker, der passer på os
Siden oktober 2023 har medarbejderne i enheden for Udsatte og Rusmidler fået mulighed for at benytte en app, udviklet af Howdy. Cirka hver 14. dag stiller appen fem korte spørgsmål om medarbejderens mentale og fysiske velbefindende. Spørgsmålene er relativt simple og lette at besvare. Men de er baseret på videnskabelig psykologisk forskning - den såkaldte WHO-5-model - og giver et klart billede af udviklingen i medarbejderens trivsel og velvære.
”Det personale, der bl.a. er ude på misbrugscentrene, har at gøre med nogle borgere, der har meget komplekse udfordringer. Det kræver enormt mange menneskelige såvel som faglige ressourcer at varetage de opgaver, som de står med hver eneste dag. Derfor er det helt afgørende at de selv trives, både mentalt og fysisk. Det er det, vi kan hjælpe med at sikre. Kort sagt, passer vi på de mennesker, der passer på os,” fortæller markedschef i Howdy, Karen Sophie Olin Lerhard.
Den forebyggende indsats kan forhindre langtidssygemeldinger
Howdy arbejder med et fokus på forebyggelse fremfor behandling. Besvarelserne i appen giver dem mulighed for at monitorere udviklingen i medarbejdernes selvrapporterede humør. Hvis der opstår tidlige tegn på nedadgående trivsel, rækker en psykolog fra Howdys team ud til medarbejderen og tilbyder en samtale om, hvad han eller hun kan gøre for at få det bedre. På den måde er det muligt at gribe ind før det udvikler sig til mere alvorlig mistrivsel eller stress, der potentielt kan føre til en langtidssygemelding.
Når først en medarbejder er blevet syg, kan det nemlig tage mange uger at komme på fode igen:
”Dårlig trivsel og sygdom opstår ikke fra den ene dag til den anden. Men når først den har fået lov til at sætte sig fast, kan det tage mange uger at komme på fode igen,” fortæller Karen Sophie Olin Lerhard.
”Vi ser tit at det ikke nødvendigvis handler om forholdene på arbejdspladsen, men tværtimod i privatlivet. Her kan en enkelt samtale med en professionel gøre en rigtig stor forskel. Vi hjælper ofte den enkelte med at få taget de første skridt og kontakte egen læge, forsikring og leder. Vi sikrer slet og ret at den nødvendige handling sættes i gang, som kan være svær at overskue, når man selv har det skidt, og følger op på processen efterfølgende,” siger Karen Sophie Olin Lerhard.
Øget fokus på egen trivsel blandt medarbejdere og ledelse
Selvom samarbejdet med Howdy er relativt nyt, kan leder i enheden for Udsatte og Rusmidler, Martin Lohse, allerede mærke en tydelig forskel:
”Det har øget vores fokus på trivslen, både i ledergruppen og i særdeleshed blandt medarbejderne. De er begyndt at mærke efter og tænke over, hvordan de rent faktisk går rundt og har det. Det giver et rum for refleksion og dét er enormt vigtigt for trivslen,” fortæller han.
”Problemet er ofte at folk ikke tænker over deres egen trivsel. I en hektisk hverdag glemmer rigtig mange mennesker ofte at stoppe op og reflektere over, hvordan de egentlig har det,” forklarer Karen Sophie Olin Lerhard
Samarbejdet med Howdy har også givet Martin Lohse mulighed for at få en indsigt i trivslen på den arbejdsplads, han er leder for. Det er kun Howdys erhvervspsykologer, der kan se de enkelte medarbejderes besvarelser, men fordi Martin Lohses afdeling er stor nok til at sikre anonymitet, kan ledelsen få afgang til viden om den generelle trivsel i den samlede medarbejderskare.
”Med 170 medarbejdere, der er på arbejde døgnet rundt, kan være svært at have fingeren på pulsen ift. deres trivsel hele tiden,” fortæller Martin Lohse. ”Det får vi mulighed for med Howdys løsning og det giver os et godt ledelsesmæssigt værktøj, fordi vi kan gribe ind i tide,” siger han og fortsætter:
”På et mere samfundsøkonomisk plan er der jo også nogle store fordele i at få forebygget sygefravær. Vi er stadig for tidligt i forløbet til at kunne sige noget om sygefraværsstatistikken nu. Men jeg glæder mig rigtig meget til at se, om vi kan se en forskel på den anden side af 2024.”