OPS Analyser

Nye krav til helhedspleje udelukker mange private leverandører

Den nye ældrelov stiller krav om, at private leverandører skal kunne levere alle ydelser i helhedsplejen. Over halvdelen af leverandørerne vurderer dog ikke, at de selv bliver i stand til det. Særligt sygepleje og genoptræning angives som en udfordring.

Flere end seks ud af ti af de adspurgte private leverandører af hjemmehjælp vurderer, at det er helt udelukket eller usandsynligt, at de som selvstændig virksomhed bliver i stand til at levere helhedspleje.

Samtidigt er det cirka tre ud af ti leverandører, som angiver, at det er overvejende sandsynligt eller helt sikkert, at de vil blive i stand til at levere samtlige ydelser i fremtiden.

Ifølge lovforslaget til en ny ældrelov bliver det fra 1. juli 2025 et krav, at private leverandører skal kunne levere samtlige ydelser, der indgår i den såkaldte helhedspleje. Det dækker over praktisk hjælp (fx til rengøring), personlig pleje samt genoptræning og rehabilitering. Med sundhedsreformen er det endvidere aftalt, at hjemmesygeplejen efter sundhedslovens §138 ligeledes skal indgå i helhedsplejen, og at det dermed også bliver et krav for de private leverandører.

Ifølge virksomhederne er det især genoptræning, rehabilitering og sygepleje i borgerens eget hjem, der kan blive en udfordring at levere. Godt fire ud af fem af de adspurgte private leverandører forventer, at det bliver en udfordring at levere sygepleje samt genoptræning og rehabilitering i borgerens hjem. For halvdelen gælder det også personlig pleje.

For at imødekomme den udfordring, at en del af de private leverandører ikke bliver i stand til selv at levere helhedspleje, har regeringen lagt op til, at virksomhederne kan gå sammen i konsortier, så mindre virksomheder kan fungere som underleverandører til større virksomheder. Knap halvdelen af de adspurgte virksomheder anser dog ikke denne løsning for at være realistisk eller attraktiv.

DI har tidligere foreslået, at et alternativ til kravet om helhedspleje med mulighed for konsortier kunne være, at virksomhederne blev godkendt i forskellige ”trin” alt efter de ydelser, de kan og ønsker at levere.

På den måde vil det fortsat være muligt at udvide det frie valg til ydelser som genoptræning og sygepleje, men uden at afskære leverandører af fx udelukkende praktisk hjælp fra markedet.

Undersøgelsen peger på, at et lille flertal vil foretrække en sådan løsning fremfor konsortier. Et betydeligt antal ’hverken/eller’-svar kunne dog indikere, at en del virksomheder kan se helt andre løsningsmuligheder for sig.

Samlet set har de private leverandører en negativ opfattelse af kravet om helhedspleje. Mere end 60 pct. af de adspurgte leverandører er meget uenig eller uenig i, at kravet om fremover at skulle levere alle ydelser i helhedsplejen vil styrke deres virksomheders vækst og udvikling.

Samlet set peger undersøgelsen på, at en væsentlig andel af de eksisterende leverandører hverken kan blive selvstændige leverandører af helhedspleje eller vil indgå i konsortier. Det efterlader en risiko for, at det i flere kommuner vil blive vanskeligt at finde private leverandører af hjemmehjælp, hvilket i sidste ende kan gå ud over borgernes valgmuligheder og det frie valg.


Sådan har vi gjort
  • Undersøgelsen er baseret på en DI-rundspørge, hvor 131 private leverandø-rer til den kommunale ældrepleje er inviteret til at besvare spørgeskemaet. Her er taget udgangspunkt i de virksomheder, der i dag fremgår af kommu-nernes hjemmesider som godkendte leverandører af praktisk hjælp (ekskl. madservice, indkøb) og personlig pleje, samt aktører der i dag fortrinsvist fungerer som friplejeleverandører. Rundspørgen blev udsendt d. 13. no-vember 2024 og afsluttet d. 29. november 2024.

  • I alt 60 har besvaret spørgeskemaet, hvilket giver en svarprocent på 45,8 %. Heraf leverer de 29 udelukkende praktisk hjælp, mens de 31 i tillæg hertil leverer øvrige ydelser, herunder især personlig pleje, men også gen-optræning (3), rehabilitering (14) og sygepleje (6).

  • Vedr. spørgsmålet ”Er det sandsynligt, at I som virksomhed vil gøre brug af konsortiemodellen?”
    Grundet fejl i opsætning af spørgeskemaet, har det ikke været muligt både at svare på, hvorvidt man ser konsortiemodellen som en realistisk og at-traktiv løsning og tilføje evt. yderligere kommentar. Følgende yderligere kommentarer er omkodet som værende lig svarmulighed ”Nej, vi ser ikke konsortiemodellen som en realistisk eller attraktiv vej at gå”:

    • ”Ikke realistisk. Vi leverer praktisk hjælp. Vi vil i praksis blive en konkur-renceudsat underleverandør for leverandøren af personlig pleje.”

  • Vedr. spørgsmålet: ”Hvad mener i om sådan en løsning, hvor leverandører bliver godkendt i forskellige trin?”
    Grundet fejl i opsætning af spørgeskemaet, har det ikke været muligt både at svare på, hvorvidt man er enig eller uenig i, at løsningen, hvor leverandø-rer godkendes i trin er fordelagtig og tilføje evt. yderligere kommentar. Føl-gende yderligere kommentarer er omkodet som værende lig svarmulighed ”uenig”:

    • ”Det er en uigennemtænkt løsning som vil tryne de små eller de meget specialiserede uden at se ind i kvalitet.”
    • ”Uanset hvilken kombination, er det en udfordring, som vi ikke kan/ønsker at løse.”

Relateret indhold