OPS Analyser

Kommunernes samarbejde med private leverandører på det højeste niveau nogensinde

Kommunernes regnskaber for 2022 viser en fortsat stigning i samarbejdet med private virksomheder. Samarbejdet med private leverandører er steget med 0,6 procentpoint, svarende til 1,6 mia. kr.

Kommunernes samarbejde med private leverandører, målt ved Privat Leverandør Indikatoren (PLI), stiger med 0,6 procentpoint fra 2021 til 2022. Private virksomheder løste i 2022 opgaver for godt 73,4 mia. kr. af kommunernes samlede udbudsegnede opgaver på 268 mia. kr. i 2022.

Såfremt PLI-andelen havde været uændret siden 2021, ville opgaveværdien af det offentlig-private samarbejde have været 1,6 mia. kr. mindre.

Dykker man ned i de enkelte områder, står det klart, at kommunernes brug af private leverandører særligt vokser inden for byudvikling (hovedkonti 0), kultur og undervisning (hovedkonto 3) og sociale opgaver (hovedkonti 5). Omvendt kan der noteres et lille fald i kommunernes samarbejde med private virksomheder inden for sundhed (hovedkonto 4) og administration (hovedkonto 6).

I praksis er det dog i overvejende grad udviklingen inden for den borgenære velfærd der udgør den største drivkraft for udviklingen i PLI. Stigningen i PLI på hovedkonto 5, der bl.a. vedrører udgifter til børnepasning, ældrepleje og beskæftigelsesindsatser, svarer til en vækst i brugen af private leverandører på 1.415 mio. kr.1


Den højeste andel af opgaver, der varetages af private leverandører, finder man fortsat inden for de tekniske områder i form af hhv. Byudvikling (hovedkonto 0) samt Trafik og infrastruktur (hovedkonto 2). Her løses hhv. 39,1 pct. 58,0 pct. af de kommunale opgaver i samarbejde med private virksomheder.

Metode

Kommunernes samarbejde med private virksomheder bliver i denne analyse målt ved Privat Leverandør Indikatoren (PLI). PLI måler andelen af udbudsegnede driftsopgaver, som varetages af private virksomheder.

Det er altså kommunernes køb af tjenesteydelser hos private leverandører i forhold til de samlede kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af private leverandører. PLI viser dermed udliciteringsgraden (uden kommunernes egne vundne bud).

Indikatoren er fastsat af Sundheds- og Indenrigsministeriet og beregnes på baggrund af de kommunale regnskaber fra Danmarks Statistik.

PLI udregnes således som andelen af de kommunale bruttodriftsudgifter til opgaver, der må varetages af de private, som faktisk varetages af private leverandører:

Til at beregne kommunernes køb af opgaver hos private leverandører benyttes følgende: Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på art 4.5 og 4.9 på hovedkonto 0 og 2-6. Art 4.0 på hovedkonto 4 og 5 samt på funktion 3.22.06, 3.22.07 (grp. 999 og grp. 003), 3.22.08 og 3.38.78 (grp. 001). Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).

Til at beregne de samlede kommunale bruttodriftsudgifter benyttes følgende definition fra Sundheds- og Indenrigsministeriet: Bruttodriftsudgifter (ekskl. på de undtagne funktioner beskrevet senere) på hovedart 1-4 (ekskl. art 4.6 og 4.7) på hovedkonto 0 og 2- 6. Art 4.7 og 7.7 på hovedfunktion 5.28 og 5.38. Art 5.9 på funktion 2.32.31, 2.32.33 og 2.32.35. Art 5.9 på positivlistens funktioner (beskrevet senere).

De undtagne funktioner (og grupperinger) er: 3.22.01 (hovedart 1), 3.41.80, 4.62.81, 5.28.24, 6.42.40-6.42.43, 6.45.59 (kun art 4.0), 6.48.61 og 5.28.22, dr. 1, grp. 007, og 6.45.51, dr. 1, grp. 003. 

Positivlistens funktioner omfatter følgende funktioner: 0.32.31, 0.32.35, 3.22.08, 3.22.10, 3.22.12, 3.22.18, 3.35.60, 3.35.63-3.35.64, 3.38.74, 4.62.82, 4.62.88-4.62.90, 5.25.19, 5.38.58-5.38.59, 5.46.60, 5.68.90 (grp. 005-006), 5.72.99 og 6.48.67 (grp. 001). 

Analysen er bl.a. omtalt i følgende artikler: 

Ny rekord for kommuners samarbejde med private virksomheder - NB Kommune (nb-kommune.dk)

Nye tal: Kommuner trækker historisk meget på private leverandører - Altinget: Erhverv

Kommuners udgifter til private tilbud på socialområdet skyder i vejret - Altinget: Kommunal

Noter 

1  Væksten er beregnet ved at sammenholde det faktiske omfang af brugen af private leverandører i 2022 (tælleren) med niveauet i 2021, hvis PLI (pct.) ikke havde ændret sig fra 2021 til 2022.

Relateret indhold