Medieindsigter skal bidrage til mindre stigmatisering af psykisk sygdom i medierne
Medier bidrager til en stigmatiserende offentlig debat, når de omtaler personer med psykisk sygdom i en ensidig og generaliserende negativ kontekst. Den problematik oplever de også i Landsindsatsen EN AF OS, der arbejder for at afstigmatisere psykisk sygdom i Danmark. Derfor har de siden 2017 samarbejdet med Infomedia om at lave analyser af, hvordan medierne omtaler psykisk sygdom.
Mange personer oplever at blive stigmatiseret i vores samfund. Også de redaktionelle medier bidrager til en stigmatiserende offentlig debat, når de fremstiller personer med psykiske lidelser eller generelt i minoriteter negativt.
Også i Landsindsatsen EN AF OS, der arbejder for at afstigmatisere psykisk sygdom i Danmark, kender de til problematikken. Derfor søgte de hjælp hos media intelligence virksomheden Infomedia. Et samarbejde der har varet ved siden 2017.
”Analyserne har leveret en dokumentation, som vi har kunne bruge som afsæt for dialogen om stigmatiseringen i medierne. Vores udgangspunkt er, at der selvfølgelig ikke er nogen, der stigmatiserer med vilje, men vi gør opmærksom på problemet, og her har analyserne spillet en vigtig rolle,” siger Anja Kare Vedelsby, programleder hos EN AF OS
Mediernes rolle i den offentlige debat
Medieanalyserne afdækker blandt andet, at der er signifikant forskel på, i hvor høj grad mediernes dækning af psykisk sygdom er stigmatiserende. Særligt kriminalitetsstof bidrager til en stempling af personer med en psykisk lidelse som værende sin sygdom.
”Udover at kunden har et ædelt formål, er opgaven specielt interessant for os, da det giver nye indsigter i blandt andet journalisternes rolle i den offentlige debat. Derudover er det altid interessant som rådgiver at bidrage med indsigter, som bliver brugt både strategisk og operationelt og giver værdi for kunden,” siger Maria Bach, Senior Advisor hos Infomedia.
Analysen fra 2019 viser, at efter Landsindsatsen EN AF OS havde en dialog med et udvalgt landsdækkende medie ændrede mediets dækning af emnet og tilgang til stigmatisering sig markant.
Aktualitet og forargelse i fokus
Infomedia fandt frem til flere interessante fund i projektet. Blandt andet var det overvældende at opleve, at når kunden starter en dialog med et givent medie, har det en stor betydning for den journalistik, som bliver produceret.
Dertil var det interessant at se, hvor stor betydning aktualitet og forargelse fortsat fylder i journalistikken.
”En stor del af den omtale, der er af psykisk sygdom, omhandler kriminalitet, og her er en høj grad af omtalen stigmatiserende. Derudover var det overraskende at opleve, hvor lidt vi i journalistikken guider folk til, hvor de kan få hjælp, hvis de oplever mentale eller psykiske udfordringer,” siger Maria Bach
I kun to procent af omtalerne af psykisk sygdom, er der en henvisning til, hvor læseren kan søge hjælp.
Indsigter skaber genlyd
Gennem årene har Infomedia leveret indsigter, der skaber genlyd både internt hos kunden og i mediebilledet. EN AF OS har fået konkrete rapporter, som de kan bruge til en debatskabende dialog med de enkelte medier i forhold til, hvordan de fremstiller personer med psykisk sygdom.
”Det har efterhånden været et mangeårigt samarbejde, som har vist sig, at udover kunden bliver klogere på medierne, så gør vi det faktisk også som rådgivere i forhold til at følge udviklingen og mediernes dækning af en vigtig agenda,” siger Maria Bach.
Casen kort fortalt
Infomedia har hjulpet Landsindsatsen EN AF OS med at lave en analyse af, hvordan medierne er med til at stigmatisere psykisk sygdom. De konkrete rapporter har EN AF OS kunne bruge til en debatskabende dialog med de enkelte medier i forhold til, hvordan de fremstiller personer psykisk sygdom. Den første analyse er af mediernes dækning i 2016. Data til grund for denne case er fra 2019. Infomedia har netop leveret en rapport med data fra 2021, som bliver offentliggjort i maj 2022.