SABRO
Hør, hvordan SABRO arbejder med deres CO2-aftryk gennem projekt Klimaklar SMV.
Fakta
SABRO A/S - også kendt som Sabro Støberi - har mere end 65 års erfaring i produktion af håndformet jernstøbegods af højeste kvalitet.
Når støbegods er håndformet, betyder det, at kerner og form, som er grundlaget for støbning, fremstilles med kompetent manuel arbejdskraft.
SABRO A/S producerer SG-jern og perlitisk støbegods, der har en stor sejhed og kraftig styrke, der fuldt ud modsvarer styrkeforholdet i stål. SG-jern og højstyrke støbegods er en moderne type støbejern, der har en meget større styrke, end det, man i gamle dage forstod ved støbegods.
SABRO A/S’ styrke og kompetence ligger i 35 - 5.000 kg. gods med høje krav til materialer og stor kompleksitet i små såvel som mellemstore serier.
SABRO A/S levere gods i kvaliteterne:
- Sejjern EN GJS350 - EN GJS800
- Gråjern EN GJL200 - EN GJL350
- En række specialkvaliteter
Antal medarbejdere: 35
Industri: Jern og Metal.
Hvad var jeres motivation for at være med i Klimaklar SMV?
Miljø er et meget stort fokusområde for SABRO, så timingen for projektet kom på et perfekt tidspunkt, hvor vi i forvejen var i gang med andre miljøprojekter.
Vi har gennem længere tid oplevet efterspørgsel på CO2-kortlægning fra vores kunder. Det var årsagen til, at vi allerede i 2020 tog første spadestik til kortlægningen af vores CO2-aftryk - dog slet ikke i så detaljeret grad, som vi nu har opnået gennem DI og Viegand Maagøe.
Vi tror på, at det i fremtiden bliver en fast del af myndighedernes krav til virksomheder i vores størrelse. Derudover ser vi det også som en kæmpe konkurrencefaktor, når der skal udvælges leverandører af vores kunder.
Hvad har barriererne været for at komme i gang?
Der har ikke som sådan været nogle barrierer, men ressourcerne til at dykke lige så detaljeret ned i arbejdet, som vi er kommet det med Klimaklar SMV, har ganske enkelt ikke været til stede.
Hvad fik I ud af projektet?
Vi fik ”syn for sagen” for regnskabsåret 2018. Vi fik synliggjort, hvor det giver mening at sætte ind.
Desuden fik vi en rigtig fin rapport med kortlægning af vores CO2-udledning samt værktøjer til, hvordan vi kan komme videre.
Heriblandt en introduktion til SBTi (Science Based Target Index) og ideer til, hvordan vi kan bruge klimaarbejdet i vores markedsføring.
Og så fandt vi ud af, at vi allerede opfylder kravene for Paris-aftalen i 2030.
Det lærte vi om vores CO2-aftryk:
I denne del dykker vi ned i jeres resultater og læringer i projektet.
- Beregninger:
Beskriv hvilke resultater I fik, da I beregnet jeres CO2-aftryk - både det direkte og indirekte. Herunder energiforbrug, transport m.m. (Scope 1, 2 og 3)
Vi fik kortlagt vores tre største udledningskilder.
- Indkøb af jern
- Forbrug af strøm
- Indkøb af kemikalier
Del gerne resultaterne ind i de tre scopes:
- Scope 1:
- 11% Personbiler
- 17% Varebiler
- 31% Forbrænding af Kul i forbindelse med jernproduktion.
- 41% Propan til Trucks
- Scope 2:
- 6% Fjernvarme
- 94% El
- Scope 3:
- 67% Indkøb af råjern
- 12% Indkøb af stålskrot
- 12% Kemikalier
- 9% Resten
- Anbefalinger:
Hvilke konkrete anbefalinger fik I til at kunne arbejde videre med en strategi for reduktion af virksomhedens CO2-aftryk?
- Udskiftning af transformer til smelteovnen.
- Udnyttelse af overskudsvarmen fra smelteprocessen.
- Gennemgang af ventilationssystemet.
- Afvikling af ældre el-motorer og ventilationsanlæg.
- Reduktion af råjern i vores jern.
- Udskiftning af LPG-trucks til el.
- Udarbejdelse af livscyklusanalyser (LCA) på alle produkter.
Hvordan vil I arbejde videre med ovenstående anbefalinger?
Vi har taget nærmest alle punkterne med i vores videre forløb. Senere undersøgelser vil vise, om og hvor det giver mening at sætte ind først.
Vi har planlagt, at vi vil videre med en LCA. På den måde kan vi reducere vores udledning ved at tilbyde at genbruge produkter.
- Markedsføring og kommunikation
Hvilke anbefalinger fik I til markedsføring og kommunikation af virksomhedens reduktionsplaner til nuværende og fremtidige kunder?
At vi starter med at fortælle, at vi har fået lavet et klimaregnskab.
Vi skal fortælle, hvad vi arbejder med, hvor vi vil hen, og hvordan vi planlægger at komme derhen.
Vi skal oprette en LinkedIn-profil, hvor vi kan dele de ting, vi gør, og de ting, vi arbejder med.
Næste skridt:
- Hvordan vil I arbejde videre – helt overordnet?
Sabro har forpligtet sig til at arbejde målrettet for at reducere scope 3.
På sigt vil vi overveje at tilslutte os SBTi.
Vores scope 2 reduceres automatisk gennem regeringens grønne omstilling, hvorfor indsatsen her kommer i anden række for os.
Sabro har ikke længere firmabiler og varebiler. Derfor er scope 1 allerede reduceret med næsten 30%.
- Hvad er dit bedste råd til andre der gerne vil i gang?
- Kom i gang, hellere i dag end i morgen.
- Start dialog og sparring med andre lignende virksomheder og afgræns indsatsen til få, relevante fokusområder, der giver mening for netop jer.
- Spørg dine leverandører efter dokumentation på de varer, du køber. Jo før, desto bedre, for datagrundlaget er i mange brancher endnu ikke eksisterende.