HiFlux Filtration
Hør, hvordan HiFlux Filtration arbejder med deres CO2-aftryk gennem projekt Klimaklar SMV.
Hvad var jeres motivation for at være med i Klimaklar SMV?
At komme godt igang med firmaets miljø og bæredygtigheds strategi.
Hvad har barriererne været for at komme i gang?
Mangel på de rette værktøjer til at beregne og kortlægge co2 belastning, således at der kunne synliggøres på hvilke områder der kunne sættes ind.
Hvad fik I ud af projektet?
Fået kortlagt på hvilke områder vi har den største co2 udledning, samt anbefalinger til hvordan vi kommer videre med at arbejde med reduktionsmål. Ligeledes anbefalinger til hvordan man kommer godt i gang med de marketingsmæssige tiltag.
Det lærte vi om vores CO2 aftryk
I denne del dykker vi ned i HiFlux Filtrations resultater og læringer i projektet.
1. Beregninger:
Beskriv hvilke resultater I fik, da I beregnede jeres CO2-aftryk - både det direkte og indirekte. Herunder energiforbrug, transport m.m. (Scope 1, 2 og 3)
- Scope 1: Her viste de beregnede værdier en meget lille andel af den samlede udledning.
- Scope 2: Her viste de beregnede værdier en meget lille andel af den samlede udledning.
- Scope 3: Her viste de beregnede værdier, at her har firmaet den klart største udledning.
2. Anbefalinger:
Hvilke konkrete anbefalinger fik I til at kunne arbejde videre med en strategi for reduktion af virksomhedens CO2-aftryk?
-
Størstedelen af den samlede CO2 udledning kommer fra scope 3, primært fra indkøb af stål og plast.
-
Energibesparende tiltag in house.
-
Specielt på varmekilde til rumopvarmning er der lidt større muligheder for en co2 reduktion.
-
På firmabils siden er der også muligheder for en co2 reduktion ved at gå fra diesel til el drift.
-
For at kunne reducere nuværende elforbrug kan opnås yderlige co2 reduktioner ved at skifte lyskilder til LED.
Hvordan vil I arbejde videre med ovenstående anbefalinger?
Arbejdet med anbefalingerne er stadig på idestadiet, der er fremkommet mange gode forslag ved deltagelse i Klimaklar SMV, som vil danne grundlag for det videre arbejde med co2 reduktioner.
3. Markedsføring og kommunikation
Hvilke anbefalinger fik I til markedsføring og kommunikation af virksomhedens reduktionsplaner til nuværende og fremtidige kunder?
-
At HiFLux kan fortælle om kortlægningen af de 3 scopes, samt at være ærlig om den kortlagte klimapåvirkning.
-
Tydelighed om hvad man gør og hvordan man gør det.
-
At det er okay at sætte sig et mål og sige det højt.
Næste skridt
1. Hvordan vil I arbejde videre – helt overordnet?
-
HiFlux’s miljø og bæredygtigheds strategi.
-
En SBTi certificering som et alternativ til en ISO14001 certificering.
2. Hvad er dit bedste råd til andre der gerne vil i gang?
Hjælp til de rette værktøjer også gerne rådgivning og sparring med kompetencer indenfor området.