Bobach Stålentreprise

Hør, hvordan Bobach Stålentreprise arbejder med deres CO2-aftryk gennem projekt Klimaklar SMV.

Fakta

Bobach Stålentreprise er en smede- og ingeniørvirksomhed, der leverer alt i stål til byggeriet - primært altaner, trapper, gelændere/værn, tagterrasser og bærende stål. Bobach Stålentreprise står for alt fra beregning til fremstilling og montage og er stærke inden for større projekter, hvor der ønskes en fuld og gennemført løsning.

Antal medarbejdere: 43

Omsætning: ca. 55 millioner

Industri: Metal og maskinindustrien / Byggeriet

Hvad var jeres motivation for at være med i Klimaklar SMV?

At forberede os på fremtiden. Vi oplever flere efterspørgsler fra vores kunder på dokumentation i forhold til CO2-indsigt og bæredygtighed på elementerne i vores stålkonstruktioner. Det skyldes blandt andet stigningen i DGNB-byggerier. Vi så derfor projektet som en god mulighed for at blive klogere på emnet og være på forkant af forandringerne, som højst sandsynligt også bliver et krav for SMV’er i fremtiden.

Hvad har barriererne været for at komme i gang?

  • Manglende overblik over hvor og hvordan vi skulle starte.
  • Der har ikke været nogen ”deadline”, da det ind til videre ikke er et krav og dermed nedprioriteret.

Hvad fik I ud af projektet?

  • Indsigt i vores scope 1, 2 og 3 og reduktionsmulighederne i hvert scope
  • Grundsten til at arbejde videre med vores klimaaftryk
  • Kendskab til Science Based Targets

Det lærte vi om vores CO2-aftryk:

I denne del dykker vi ned i jeres resultater og læringer i projektet.

  1. Beregninger:

Beskriv hvilke resultater I fik, da I beregnet jeres CO2-aftryk - både det direkte og indirekte. Herunder energiforbrug, transport m.m. (Scope 1, 2 og 3)

I 2020 havde vi en samlet CO2-e udledning på 4.176.

  • Scope 1
    • CO2-e udledning: 52
    • 100% fra transport
  • Scope 2
    • CO2-e udledning: 37
    • Stammer udelukkende fra elforbrug og fjernvarme (98,5 % el)
  • Scope 3
    • CO2-e udledning: 4.175
    • Scope 3 udgør 98% af den samlede udledning - stammer primært fra indkøb af stål
  1. Anbefalinger:

Hvilke konkrete anbefalinger fik I til at kunne arbejde videre med en strategi for reduktion af virksomhedens CO2-aftryk?

Vi skal fokusere på scope 1 (transport), da vi her kan gøre den størst forskel.
Vi kan nedbringe vores aftryk ved:

  • Konvertering fra personbiler til elbiler
  • Konvertering af varebiler fra D-klasse til A+-energiklasse
  • Konvertering af lastbiler fra diesel til GTL Fuel.

Vores store udledning i scope 3 (indkøb af materialer, primært stål) kan vi kun påvirke ved at anvende endnu mere genbrugsmateriale. Genbrugsmateriale i stedet for råjern giver en markant CO2-reduktion på 60-80%.

Hvordan vil I arbejde videre med ovenstående anbefalinger?

Vi overvejer at udskifte vores personbiler til elbiler, og vi undersøger mulighederne ved at konvertere vores diesel-varebiler til varebiler, der kører på biogas, som er CO2-neutralt. Det sidste er desværre en dyr løsning, som måske ikke er modnet helt nok endnu ved myndighederne i forhold til afgifter samt infrastrukturen på tankstationer.

I forhold til anvendelse af mere genanvendt stål er vi lidt låst, da sammensætningen er nogenlunde fast i forhold til typen. Ved rør/plader er ca. 20-25% skrotbaseret, og bjælker/stang er generelt skrotbaseret.  Vi ser dog en mulighed i at undersøge, om nogle af vores leverandørværker anvender flere skrotbaserede materialer end andre.

  1. Markedsføring og kommunikation

Hvilke anbefalinger fik I til markedsføring og kommunikation af virksomhedens reduktionsplaner til nuværende og fremtidige kunder?

At vi skal være transparente og konkrete. Vi har en stor scope 3-udledning, men kan ikke reducere vores aftryk ved at minimere vores indkøb af stål.  Vi skal forankre vores budskaber i data samt sætte et specifikt mål og sige det højt.

Næste skridt:

  1. Hvordan vil I arbejde videre – helt overordnet?

Vi overvejer at tilslutte os til Science Based Targets, som vil resultere i at konvertere personbil til elbiler og varebiler, der kører på biogas. Herved kan vi reducere scope 1 og 2 med over 50 %, som SBT kræver.

Derudover vil undersøge mulighederne for at anvende mere genbrugsmateriale.

Vi vil fremover hvert år opdatere vores CO2-afryk ved anvendelse af værktøjet fra Viegand og Maagøe. Herved kan vi følge med i vores udvikling og de reduktioner, som forhåbentlig bliver resultatet af de tiltag, som vi indfører.

Men grundstenene på plads. Og med en større indsigt i vores CO2-udledninger vil vi udarbejde LCA’er på vores enkelte konstruktioner. Første step vil være udledningen på en standard stålaltan, som længe har været et ønske.

  1. Hvad er dit bedste råd til andre der gerne vil i gang?

At springe ud i det. Man bliver taget godt i hånden, og får konkrete tiltag og værktøjer at arbejde videre med.

Simone S. Nielsen
Skrevet af:

Simone S. Nielsen

Relateret indhold