The Whole Company
Produktionsvirksomheden i Køge har knækket koden, når klimaregnskabet skal gøres op: Hemmeligheden er en specifik type CO₂-data.
Thaisnacks, lakridsdadler og citron- og havtorn te.
Det er blot én ud af hundredvis af sunde snacks, som fødevareproducenten The Whole Company står bag. Men som produktionsvirksomhed står de også bag CO₂-udledning i atmosfæren – og det bør enhver ansvarsbevidst virksomhed tage stilling til, mener Yannick Drejer, bæredygtighedsansvarlig hos The Whole Company Food.
Ifølge Yannick er kodeordet til at forstå sine CO₂-udledninger: God data. Af samme årsag er datakvalitet førsteprioritet hos The Whole Company, idet de tilmelder sig Klimaklar Produktionsvirksomhed. Heldigvis har den sjællandske virksomhed allerede en specifik type data tilgængelig, som giver dem et meget detaljeret resultat: Aktivitetsbaseret data.
Mængder fremfor kroner og ører
Spendbaseret betyder, at man går ind og ser på, hvor meget man bruger på en bestemt type materiale - altså hvor meget, man spenderer af penge. Det kunne være hvor mange penge, The Whole Company bruger på elektricitet i virksomheden.
Når man som virksomhed dykker ned i sin data, vil man opdage, at det kan være svært at have præcise aktivitetsdata på sine indkøb; altså hvor mange kilo, man for eksempel har indkøbt af et materiale. De fleste virksomheder vil derfor som minimum have spendbaseret data i deres interne systemer.
– Det kan virke lidt tungt at forstå forskellen på de to typer data. Her var det godt med Klimaklar-forløbet, hvis online moduler forklarede os forskellen på de to typer data, indleder Yannick Drejer.
– Når man kigger på virksomhedens forbrug i mængder, går du mere konkret til værks og kommer tættere "på virkeligheden". I forbindelse med Klimaklar-forløbet finder vi ud af, at vi har aktivitetsbaseret data tilgængelig, som jo gør vores arbejde med klimaregnskabet en del nemmere. Med langt mere specifik CO₂-data, kan vi udarbejde et endnu bedre CO₂-regnskab i sidste ende. Igennem forløbet lærte vi også at sætte konkrete CO₂-reduktionsmålsætninger, som den gode CO₂-data baner vejen for.
Med langt mere specifik CO₂-data, kan vi udarbejde et endnu bedre CO₂-regnskab Yannick Drejer, Bæredygtighedsansvarlig hos The Whole Company
Yannicks opfordring er dog at fokusere på de lavthængende frugter, som man igennem et Klimaklar-forløb får dannet sig et overblik over. Både fordi at det gør en positiv forskel for klimaet, men samtidig er det også tiltag, som kan ses i medarbejderes hverdag, mener Yannick:
– Denne synlighed er utrolig vigtig, hvis man vil gøre bæredygtighedsrejsen på arbejdspladsen til et fælles ansvar. Også selvom dataen måske kunne være mere præcis, så handler det om at starte et sted.
3 hurtige
- The Whole Company A/S producerer kendte varemærker inden for fødevarer, kosttilskud og lægemidler.
- Den sjællandske virksomhed er en privatejet dansk virksomhed, hvor ’sundhed’ er et gennemstrømmende ord i deres forretning og i deres produkter.
- De har hovedsæde og produktion i Køge samt produktion i Vadum og Stege.
Balancegangen fylder
– Vi manglede at få lagt et fundament for vores arbejde, når det kom til udregning af virksomhedens klimaregnskab. Derfor tilmeldte vi os Klimaklar Produktionsvirksomhed. Forløbet er utroligt fleksibelt, og man kan som virksomhed i høj grad være med til at sætte rammen for projektet, siger Yannick Drejer.
Igennem Klimaklar-forløbet bliver The Whole Company bekræftet i, at langt størstedelen af deres klimaudledninger ligger i egen værdikæde. Pludselig betyder udledningerne i eget hus væsentligt mindre og kommer hurtigt til at drukne, forklarer Yannick Drejer:
– En stor opgave for os handler om at sammenholde tilgængelige emissionsfaktorer med vores konkrete råvarer og produkter. En kompleks opgave, hvor man skal finde balancen mellem, hvad der er væsentligt, og hvad som er mindre væsentligt. Også her var der rigtig god sparring at hente på den digitale læringsplatform, som man får adgang til igennem Klimaklar.