Magnus Olesen
Når man køber møbler til kontoret, hvordan får man så overblik over produktets CO₂-udledning? Lige præcis dét bestræber møbelvirksomheden Magnus Olesen sig på at kunne levere, så deres kunder altid har CO₂-data lige ved hånden – Klimaklar kickstartede læringen.
Rundet af godt, dansk design siden 1937. Sådan lyder det hurtige svar, hvis du spørger ejer og CEO Nils Knudsen om, hvad møbel-og designvirksomheden Magnus Olesen er for en størrelse.
Nils har været ejer af Magnus Olesen siden 2008 og har dermed også været med på virksomhedens rejse mod en mere klimabevidst produktion de seneste år. Behovet for at få virksomhedens CO₂-udledninger udpenslet i scope 1, 2 og 3 og få en konkret køreplan for, hvordan virksomheden kunne reducere aftrykket gjorde, at de tilmeldte sig et Klimaklar-særforløb igennem deres brancheforening Træ-og Møbelindustrien, TMI.
Undgår at sammenligne pærer og bananer
Man kan tilmelde sig Klimaklar kvit og frit og få adgang til alle læringsplatformens moduler her. Men man kan også ligesom Magnus Olesen søge ekstra rådgivningstimer i ens brancheforening, hvor der ofte afholdes særforløb med Klimaklar-platformen som den faglige kerne. Brancherne udbyder disse forløb for at understøtte deres medlemmer i kortlægningen af deres CO₂-data.
– At kunne sammenligne med vores egen branches data og erfaringer igennem forløbet, har været fantastisk. På den måde sammenligner vi ikke pærer og bananer, nej tværtimod; der er et fælles sprog, vi bruger de samme termer, og så har vi de samme forbedringsmuligheder, forklarer Nils.
Han fortsætter: – Overblikket og dokumentationen af ens CO₂-data har været uundværligt at få indlejret i virksomheden. Nu ved vi, hvilke energikilder der er mest hensigtsmæssige at bruge og det samme med råmaterialer og så videre.
Vores CO₂-data er ikke kun vigtig for os selv, men også fordi vi er en del af en værdikæde Nils Knudsen, ejer og CEO, Magnus Olesen
Hvis man kan sin CO₂-data, står man stærkere i markedet
En anden vigtig fordel, hvis du spørger Nils, er måden, hvorpå de kan positionere sig i markedet overfor sine konkurrenter. Ved at have fået overblik over sine CO₂-udledninger, kan Magnus Olesen nu give deres store kunder CO₂-dataen på deres forskellige leverancer. Noget som er meget værdsat af kunderne, ifølge Nils.
– Vores møbler indgår næsten altid i scope 3 hos de andre virksomheder, hvorfor vores CO₂-data er vigtig ikke kun for os selv, men fordi vi er en del af en værdikæde. Nu kan vi spille super konkurrencestærkt ind i den ligning, udtaler Nils.
CO₂-overblikket har givet Magnus Olesen en baseline, som gør, at de nu kan rapportere ind til Science Based Targets Initiative. Et af deres reduktionsmål er, at de ønsker at blive CO₂-neutrale i 2026 ved bl.a. at få solceller på taget og optimere strømforbruget samt at genanvende overskudsmateriale fra produktionen i endnu højere grad end nu. Der bliver løbende lavet opfølgning på reduktionsmålene. Læs mere om Magnus Olesens Klimaklar-rejse her.
3 hurtige
- Magnus Olesen er en traditionel møbel-og designvirksomhed med produktion i Danmark, der har størstedelen af værdikæden in house.
- Virksomheden har altid været meget opmærksom på materialernes lange levetid. Et godt eksempel er møblerne i Københavns Lufthavn, som Magnus Olesen leverede tilbage i 1995. Udover en opgradering i 2015, har møblerne holdt til millioner af rejsende gæster og er på deres nu tredivte år stadigvæk fast inventar i Københavns Lufthavn.
- I arbejdet med cirkulære designprocesser er missionen bag Ø-stolen værd at nævne: At lave en stol, der aldrig skulle smides ud. Derfor er Ø-stolen produceret med én enkelt skrue, som samler hele stolen. Som en del af virksomhedens takeback-aftaler, kan man som kunde returnere dele til Magnus Olesen og få dem opgraderet.