Australian Bodycare
Der står 'ESG' på tavlen en forårsdag i Odense havn, hvor alle fem fra ledergruppen i Australian Bodycare er samlet til workshop. Sådan starter arbejdet med Klimaklar Produktionsvirksomhed – et strategisk valg, som bliver forankret i ledelsen helt fra begyndelsen af.
En strategisk indsats og ikke blot en ren compliance-øvelse
Tilbage i foråret havde Australian Bodycare ApS workshop, hvor formålet var at få kortlagt, hvad de allerede gør på de forskellige områder indenfor ESG, og hvor de kunne optimere. Virksomheden, som producerer og udvikler problembaseret hudplejeprodukter til hele Europa, blev etableret i 1990 og dens produkter finder du på hylderne hos blandt andet Matas og Apoteket.
»Hele arbejdet med ESG, og hvordan vi helt specifikt reducerer vores CO₂-aftryk, er for hele ledelsen ekstremt vigtigt. Det er en kompleks problemstilling, som berører hele værdikæden. Både salg og marketing men også helt ud til, hvordan vi distribuerer det til kunderne. Når det er relevant for alle, skal alle forskellige afdelinger kunne forstå det,« indleder Jan Kruse Hansen, CEO & CO-Owner hos Australian Bodycare.
»Vi ser det ikke som en ren compliance-øvelse – tværtimod. Vi ser det som en strategisk indsats, der kun gør os mere konkurrencedygtige.«
»Hvorfor er I så mange med på mødet?«
Sådan lød spørgsmålet fra Australian Bodycares klimarådgiver SustainX første gang, virksomheden loggede på over Teams til en konsultation.
»Vi sad fem mand høj, og det var tydeligt, at de ikke var vant til, at der var så mange fra virksomhedens øverste lag, som prioriterede det,« smiler Jan Kruse Hansen.
»Men det var fedt! Det gav en god energi, at alle fra ledelsen var med, og vi fik efterfølgende sammensat en god to do liste, hvor alle fik hvert deres ansvarsområde. Klimaklar Produktionsvirksomhed er et rigtig godt forløb; ambitiøst men stadigvæk i et rigtig godt tempo og super pragmatisk.«
Arbejdet med CO₂-data berører hele værdikæden. Derfor skal det forankres i ledelsen fra start af Jan Kruse Hansen, CEO og Co-Owner, Australian Bodycare
Læs mere om Australian Bodycare
Én klimaberegning af gangen tættere på et klimaregnskab
Helt konkret gennemgik Australian Bodycare alle de ting, den vestfynske virksomhed allerede gør indenfor ESG-området.
I forhold til E'et (environmental) har Australian Bodycare et stort fokus på at reducere bruget af emballage på deres cremer. Her har de blandt andet udskiftet femlags plasttuber med etlags og dermed minimeret dobbeltemballering i form af æsker.
I forhold til S'et (social) har virksomheden for eksempel ansatte under uddannelse eller har folk i arbejdsprøvning. Desuden har de også en del beskyttede værksteder under kommunen.
3 hurtige om Australian Bodycare
• I mere end 30 år har Australian Bodycare udviklet problemløsende hudpleje af højeste kvalitet.
• De baserer deres produkter på naturlige aktiver, der er nøje udvalgt på grund af deres effektive egenskaber. Helten i deres produkter er den 100% naturlige Tea Tree Oil fra Australien.
• Innovation har været en stor del af vækstrejsen, som Australian Bodycare har været på de seneste år. De har blandt andet eksperimenteret med nye digitale salgskanaler i form af online markedspladser såsom Amazon og er vækstet med cirka 50% om året siden 2017.
»Da vi var færdige med at brainstorme, kunne vi se, at vi gjorde en del på bæredygtighedsområdet. Men et decideret overblik over vores CO₂-udledninger manglede vi på daværende tidspunkt. Derfor tilmeldte vi os Klimaklar Produktionsvirksomhed,« fortæller Jan Kruse Hansen.
»For os var det også fedt at bare få en forståelse for, hvad det hele handler om og forstå sproget indenfor den her agenda for eksempel med modulet 'Klimadagsorden'. I Klimaklar Produktionsvirksomhed blander man teori med praksis, som er en super måde at lære på. Nu har vi vores klimaberegninger og er et skridt tættere på et fuldendt klimaregnskab.«