5 gode råd til at styrke samarbejdet med strategiske underleverandører i jeres internationale værdikæde

Er I klar til at starte samarbejdet om ESG- og bæredygtighed med strategiske underleverandører uden for Europa, men usikre på, hvordan I skal gribe opgaven an?

Kommende EU-krav til bæredygtighedsrapportering (CSRD) omfatter hele virksomhedens værdikæde – også den del, som ligger uden for Europas grænser. Store forbedringer på bæredygtighedsområdet kan således være svære at gennemføre for én virksomhed alene. Netop derfor kan der være behov for at gentænke og genoptage samarbejdet med strategiske underleverandører i værdikæden.

Projekt 'ESG i Værdikæder'  har samlet 5 gode råd, der kan hjælpe din virksomhed med at styrke samarbejdet med underleverandører i jeres internationale værdikæde.

1: Skab et fælles udgangspunkt

Tilgangen til bæredygtighed kan variere meget i forskellige lande og verdensdele. Derfor er det afgørende at skabe et fælles udgangspunkt, ved at tale i et sprog, som dine leverandører forstår. 

Når I skal skabe et fælles udgangspunkt for arbejdet med bæredygtighed, er det vigtigt at huske, at initiativer og forkortelser som ESG, CSRD, ESRS og DMA primært er europæiske. Det kan sagtens være, at jeres leverandører allerede kender til dem, og har arbejdet med dem, men der er også en stor sandsynlighed for, at jeres underleverandører uden for EU ikke før har hørt disse begreber og forkortelser. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at de ikke har stiftet bekendtskab med andre globale bæredygtighedsstandarder og initiativer såsom f.eks. Global Compact, Global Reporting Initiative eller Science Based Targets. På den anden side kan det også være, at det er første gang, at leverandøren stifter bekendtskab med begrebet bæredygtighed. 

Uanset hvad, er det afgørende at være bevidst om forskellige udgangspunkter, ved at møde leverandøren i øjenhøjde og tale ind i en kontekst de kender til, og i et sprog, de forstår. Således kan der lettere etableres et mere ligeværdigt og stærkt fundament for samarbejdet omkring bæredygtighed. 

2: Forstå jeres primære råvarer

Andet råd er at ’forstå jeres primære råvarer’, som i denne sammenhæng betyder de råvarer, der udgør størstedelen af jeres produktion, eller på anden måde, er mest relevante for jeres virksomhed.
Som produktionsvirksomhed i Danmark vil man ofte være afhængig af en eller flere primære råvarer, der udvindes og sources uden for både Danmarks og Europas grænser. Dette kunne f.eks. være stål, jern, aluminium, bomuld, palmeolie, soja eller lignende. 

Det er fordelagtigt at forstå forsyningskæden for jeres primære råvarer, før I starter samarbejdet omkring bæredygtighed med jeres strategiske underleverandører. Forståelsen for de ESG-relaterede risici og muligheder, der er forbundet med netop disse råvarer, er afgørende for at skabe en konstruktiv  og udbytterig dialog med jeres underleverandører omkring bæredygtighedssamarbejdet. 

Her er nogle spørgsmål, I som virksomhed kan undersøge:
·    Hvordan ser forsyningskæden ud for jeres primære råmaterialer i de lande, hvor I opererer?
·    Hvem er involveret i udvindingen eller håndteringen af jeres råmaterialer?
·    Hvilke forhold gør sig gældende på lande- eller regionsniveau? F.eks. ift. regulering. 

Der findes mange gode værktøjer, som kan hjælpe med at forstå de sektorrisici, der eksisterer i forskellige lande og regioner ved udvinding og forarbejdning af forskellige råmaterialer. Du kan finde links til disse her:

Værktøj til risikovurdering

Højrisikolisten

Identificer risiko i værdikæden

3: Ræk ud til lokalmiljøet

Når I skal styrke samarbejdet med jeres strategiske underleverandører, anbefales det at I får en forståelse for, og lokal indsigt i den virkelighed, som de opererer i. Denne indsigt kan f.eks. opnås ved at række ud til og mødes med lokale stakeholders såsom NGO’er og andre civilsamfundsorganisationer, der har dybdegående kendskab til miljømæssige, sociale og governance- forhold i området.

Ved at tale med dem, der har fingeren på pulsen i lokalsamfundet, kan I få et mere nuanceret og holistisk billede af de udfordringer og muligheder, som påvirker jeres værdikæde og jeres leverandørers forretning. Hvis I som virksomhed ønsker et tættere samarbejde med disse interessenter omkring jeres ESG-relaterede risici og muligheder, vil de ofte være meget villige til at bidrage med deres indsigter og understøtte jeres ambitioner.  

4: Vær' åben og nysgerrig

Uanset om I vælger at besøge jeres strategiske underleverandører fysisk, eller udelukkende samarbejder med dem virtuelt, så husk at være åben og nysgerrig. Rådet virker meget basalt, men ikke desto mindre, er det utrolig vigtigt. 

Når I rækker ud til jeres underleverandører, er det afgørende at understrege, at I ikke gør det for at auditere dem eller for at finde fejl. Hvis leverandøren, måske på baggrund af tidligere erfaringer, får en fornemmelse af, at I  forsøger at kontrollere dem, kan det skabe en ubalance i samarbejdet og forårsage mistillid. Derfor bør I altid kommunikere, at I rækker ud til dem for at lære af dem og forstå dem, således at I sammen kan identificere reelle ESG-relaterede risici og muligheder, på baggrund af virkeligheden. Åbenhed og nysgerrighed kan i høj grad være med til at understøtte og fremme netop denne dagsorden. 

5: Se indad

Når I samarbejder med strategiske underleverandører, anbefales det at I ikke udelukkende fokuserer på deres processer og måde at arbejde på. Prøv også at se indad og evaluere jeres egne forretningspraksisser. F.eks.:
·    Er jeres betalingsvilkår rimelige? 
·    Er jeres leveringstider realistiske? 
·    Presser I prisen for meget på en måde, der kan påvirke leverandører negativt? 

Disse faktorer kan have en betydelig indvirkning på leverandørernes evne til og mulighed for at samarbejde omkring ESG- og bæredygtighed. Vær’ åben over for underleverandørernes idéer og hvis der er nødvendigt, vær’ villig til at ændre jeres egne processer og tilgange. Dette viser, at I tager dem alvorligt og er engagerede i at opretholde et stærkt og gensidigt fordelagtigt partnerskab. Ved at være imødekommende overfor underleverandørens input og villige til at se indad, kan I skabe et samarbejdsmiljø, hvor begge parter trives og bedst muligt kan bidrage til samarbejdet omkring ESG og bæredygtighed. 

Vigtigt at huske

Bemærk at I som virksomhed hverken kan eller skal samarbejde med alle jeres underleverandører omkring bæredygtighed. Udvælg de underleverandører, der er strategisk vigtige for netop jeres forretning, f.eks. med udgangspunkt i størrelse, kompetence eller levering af råvarer.  

Relateret indhold