3 gode råd til at styrke samarbejde med strategiske underleverandører

Med stigende krav til ESG-rapportering er et tættere samarbejde med dine underleverandører blevet endnu vigtigere. Læs her, hvordan du kan udvælge og styrke relationerne med strategiske underleverandører i din værdikæde.

Video af Naja Lind Rasmussen, Chefkonsulent i DI og Antropolog

Flere danske virksomheder mærker presset fra krav om ESG-rapportering, som også omfatter deres underleverandører. Dette stiller skarpe krav til samarbejdet i værdikæden, men skaber også muligheder for at opbygge stærkere relationer og udvikle innovative løsninger.

Erfaringer fra projektet "ESG i værdikæder" viser, at ESG kan være en katalysator for at forbedre samarbejdet med sine underleverandører. Fokus på fælles bæredygtighedsmål gør det muligt ikke blot at opfylde rapporteringskravene, men også at fremme innovation og optimere forretningsprocesserne i deres værdikæde. Men hvordan samarbejder  du med de rette underleverandører til denne opgave?

Projektet har samlet 3 gode råd til hvordan du kan  samarbejde med dine underleverandører omkring ESG:

1. Tænk i relationer fremfor transaktioner

ESG-rapportering handler om mere end tal. Det kræver stærke relationer med dine underleverandører, uanset deres størrelse og erfaring med ESG-arbejdet. I stedet for kun at fokusere på betingelserne for den enkelte leverance, bør I overveje, hvordan begge parter kan styrke hinandens forretning gennem et samarbejde. Ved at prioritere langsigtede partnerskaber frem for kortsigtede transaktioner opbygger I tillid og skaber et samarbejde, der gavner begge parter.

2. Vær nysgerrig og lyttende

I stedet for at diktere ESG-krav til dine underleverandører, bør du være nysgerrig og lyttende. Spørg ind til deres forretning og bed dem komme med konkrete eksempler på de løsninger og produkter, de er allermest stolte af. Når begge parter føler sig hørt og forstået, skaber det grobund for et stærkere samarbejde. Dette kan åbne op for nye ideer, innovative løsninger og fælles succes i at opfylde ESG-målene.

3. Prioriter tiden på at besøge din underleverandør

Selvom meget kan løses digitalt, er der flere fordele ved at besøge dine underleverandører fysisk. Et personligt møde gør det nemmere at opbygge relationer, forstå leverandørens virksomhed og afklare gensidige forventninger. Når du investerer tid i at møde din underleverandør ansigt til ansigt, viser du ikke blot engagement i samarbejdet, men skaber også grobund for en mere åben dialog om fælles udfordringer og løsninger.

 

Ved at følge disse tre råd kan I som virksomhed skabe et godt grundlag for et tættere samarbejde med jeres underleverandører om ESG. Rådene fungerer som en rettesnor til at styrke relationer, fremme dialog og skabe gensidig forståelse, som kan være med til at gøre arbejdet med ESG mere effektivt og bæredygtigt.

Se vores afholdte webinar med Aasted om samarbejde med strategiske underleverandører.

Relateret indhold