bObles A/S
bObles er gået all in på filantropi, men forretningsdelen har været en udfordring. Vi kunne blive ved med at pumpe penge i projektet, men det holder jo ikke i længden, siger Thomas Sandfeld Bundgaard fra bObles.
bObles gjorde allerede fra starten i 2006 meget ud af at skabe en forretning på baggrund af solide værdier og et mål om at ændre verden – i hvert fald for de familier, der køber de tumlevenlige børnemøbler.
Men værdier kan være svære at sætte ord på, hvis ikke man har et fælles sprog.
-Da FN's verdensmål kom frem, gav det os nogle andre følelser og ord, som vi kunne sætte på. Og DI-projektet gav os mulighed for at komme videre med de værdier, så de kunne gå fra CSR-tanker til noget mere konkret, siger Thomas Sandfeld Bundgaard, der er chief marketing officer i bObles.
Noget af det konkrete, bObles har fået ud af DI-projektet ”Fra Filantropi til Forretning”, er en ny app. En app, som indtil videre er drevet af ønsket om at hjælpe til med at nå den del af FN’s verdensmål nummer fire, der drejer sig om, at børn skal have mulighed for at udvikle sig tidligt, så de bliver klar til at lære.
App med eksperter
Det er en app, hvor verdensmål nummer 17 også kommer i spil. Det drejer sig om partnerskaber, som i bObles' kommende app er konkretiseret med en række fagpersoner.
Godt 10 eksperter inden for børns udvikling – blandt andre en hjerneforsker, en sundhedsplejerske og en jordemoder – stiller deres ekspertise til rådighed, så forældre kan spørge til deres børns udvikling.
-Vi kunne blive ved med at pumpe penge i projektet, men det holder jo ikke i længden. Vi ville egentlig gerne give det gratis, og vi har gjort det med så meget filantropi, men vi bliver nødt til at gøre det til en forretning, selv om det har været en udfordring, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
Når man sidder i en virksomhed og ser på fremtiden, så gør man op med sig selv, om man vil fortsætte med det sikre, eller om man vil træffe svære valg. FN’s verdensmål er for os en lang proces, men det kan åbne nogle døre til muligheder, som ellers ikke ville være der. Thomas Sandfeld Bundgaard, chief marketing officer i bObles
Digital forretning?
App’en til spørgelystne forældre bliver aktiv i maj og vil ifølge Thomas Sandfeld Bundgaard være renset for tilbud om at købe bObles-produkter.
Forretningsdelen af projektet får en anden digital platform, hvilket har givet en ny udfordring for bObles. For hvordan laver man en digital forretning?
-Vi er vant til at møde folk og holde workshops for at forklare, hvordan møblerne skal bruges, og hvordan gør man så, når man ikke kan det? Hvordan tager man al den viden og uddannelse med ind i den digitale verden? Vi kan ikke bare sælge en container med vores møbler. Der skal viden med, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
Og så bliver verdensmålet omkring partnerskaber aktuelt igen.
-Vi har brugt rigtig meget tid på at tale med rigtig mange mennesker, som ved noget om, hvordan man laver en digital forretning, siger Thomas Sandfeld Bundgaard og fortsætter:
-De har haft meget af den viden, vi skulle bruge, men jeg synes også, at der er nogle steder, hvor vi har startet fra bunden, fordi bObles er unikke. Der er ikke andre i verden som os. Endnu.
3 gode råd
bObles' chief marketing officer, Thomas Sandfeld Bundgaard, kommer her med tre gode råd til dig, der også skal arbejde med FN's verdensmål i din virksomhed:
1) Få alle med!
- Hvis I beslutter jer for at gøre det, så gør det ordentligt. Lad være med at lade det sejle rundt i en CSR-afdeling. Få alle i virksomheden med på den.
2) Gør det håndgribeligt
- Verdensmålene kan godt være lidt svære at forstå, selv for mig der arbejder med dem. Så prøv at gøre dem mere hverdagsagtige og håndgribelige, så kunderne kan forstå, hvordan de kan være med til at leve op til verdensmålene.
3) Test det
- Lad være med at vente til I har det helt store projekt kørt i stilling. Prøv det af med nogle mindre projekter og vær ikke bange for at teste det.
Verdensmål kan åbne døre
Han beskriver bObles’ beslutning om at forsøge at bruge FN’s verdensmål – de såkaldte SDG’er – som nødvendig, men også som en langtidsinvestering.
-SDG’erne er stadig følelser, og der bliver talt meget om plastik, bæredygtighed og så videre, men sælger det? Ikke endnu for os. Det kan det komme til, men der kan godt komme til at gå lang tid, ligesom der gjorde med økologi. Udfordringen er bare, at vi ikke har tid til at vente i 30 år, siger Thomas Sandfeld Bundgaard.
Så det er ikke nødvendigvis en nem beslutning at satse på verdensmålene, understreger han.
-Når man sidder i en virksomhed og ser på fremtiden, så gør man op med sig selv, om man vil fortsætte med det sikre, eller om man vil træffe svære valg. FN’s verdensmål er for os en lang proces, men det kan åbne nogle døre til muligheder, som ellers ikke ville være der.