• Case
  • Bæredygtighed

Grundfos

Grundfos er en af verdens førende pumpevirksomheder med en lang tradition for bæredygtighed.

Grundfos er en af verdens førende leverandører af pumpeløsninger og trendsætter inden for vandteknologi. Virksomheden er repræsenteret i 56 lande og beskæftiger omkring 19.000 mennesker. Hovedsædet ligger i Bjerringbro, hvor Grundfos blev grundlagt i 1945 af Poul Due Jensen. Gennem årene har virksomheden udviklet sig ud fra et grundliggende princip om at forene økonomisk vækst med et større samfundsansvar.

Grundfos og Verdensmålene

Grundfos har årtiers erfaring med at udvikle stadigt mere energieffektive og tilgængelige vandløsninger. Verdensmål nr. 6 og 13 udgør selve rygraden i Grundfos’ forretningsstrategi som en naturlig forlængelse af virksomhedens historiske fokus på bæredygtighed.

Virksomheden indgår i tætte partnerskaber, der skal bringe rent drikkevand til verdens mest udsatte områder. Et eksempel er samarbejdet med den internationale NGO World Vision. Her er målet at give 2 millioner mennesker i Afrika syd for Sahara nem adgang til rent drikkevand inden 2020. Centralt for indsatsen er Grundfos’ solcelledrevne pumper og World Visions dybe lokalkendskab i lande som Kenya.

Bæredygtighed er i vores DNA med SDG 6 og 13 som helt centrale dele af vores forretning og vækststrategi. Verdensmålene har skabt et fælles globalt sprog for organisationers og virksomheders bæredygtighed. Det er helt afgørende, fordi klodens udfordringer kun kan løses ved fælles kraft. Derfor indgår vi i strategiske partnerskaber, der direkte påvirker vores økonomiske, sociale og bæredygtige bundlinje og samtidig leverer vand til millioner af mennesker globalt. Mads Nipper, CEO, Grundfos